JOURNALISTIEK | DE TELEGRAAF | MIJN BEDRIJF | FAMILIEZAKEN | KAPSALON MULDER

Hij zit dit jaar dertig jaar in het vak en is voorlopig niet van plan te stoppen: kapper Wilfred Mulder (46) vindt zijn werk veel te leuk. Zijn salon aan de Laan van Nieuw-Guinea in de Utrechtse wijk Lombok is een begrip in de stad en daarbuiten. De schare vaste klanten is groot. Sommigen kwamen al toen zijn ouders de zaak runden, van 1966 tot 1998. Toen nam Wilfred de salon over met zijn vrouw Bianca (46). Hun dochter Romee (20) wordt de komende jaren klaargestoomd om op het juiste moment het stokje van haar ouders over te nemen.

Net als die van haar vader stond de wieg van Romee in de zaak. Moeder Bianca: “Ik ben altijd fulltime blijven werken. Ik wilde wel minder, maar dat ging niet. Het was altijd te druk. En dat is het nog steeds.” Dus staat het gezin van dinsdag tot met zaterdag in de zaak, samen met nog acht vaste krachten. “Nee, we zijn elkaar nooit zat”, lacht Wilfred. “We zijn gewend om samen te werken en te leven – Romee woont nog thuis. Bovendien hebben we afgesproken dat we na zeven uur ’s avonds niet over de zaak praten en daar houden we ons aan.”

Bianca en Wilfred zijn beiden opgegroeid in Lombok. Wilfred boven de kapsalon, Bianca een paar straten verder. Ze kregen op hun 16e verkering en zijn inmiddels 22 jaar getrouwd. Hoewel Bianca een opleiding als schoonheidsspecialiste had, rolde al ze snel via Wilfred in het kappersvak. Toen bleek dat zijn droomcarrière als profvoetballer te hoog gegrepen was, pakte hij op zijn 16e zonder morren de schaar op. “Tegenwoordig is kapper een vrij beroep, maar toen ik begon, moest ik nog mijn diploma’s dames en heren knippen halen, en het middenstandsdiploma. Maar ik knip alleen heren, waaronder mijn eigen vader natuurlijk.”

Dochter Romee mag zich na het behalen van haar laatste diploma begin dit jaar ‘complete hairstylist’ noemen en staat sindsdien fulltime in de zaak. Ze wil zich nog wel verdiepen in management en marketing. “Ik leer natuurlijk al veel door mee te draaien in de zaak en ik vraag mijn ouders het hemd van het lijf. Maar ik ben bijvoorbeeld geen fanatieke gebruiker van sociale media, terwijl dat tegenwoordig toch een belangrijk onderdeel van marketing is.”

De Mulders vinden het belangrijk om met hun tijd mee te gaan. Wilfred: “Vroeger ging het alleen om knippen. Tegenwoordig moet je als kapsalon toch wat meer bieden om je te onderscheiden.” Daarom opende Romee onlangs een kleine spray-tan studio naast de kapsalon, waar ze ook kleding en accessoires verkoopt. “Zo kun je in één keer met een nieuwe coupe, nieuwe kleren en een mooi kleurtje de deur uitlopen”, licht ze toe.

De jonge vrouw is ook van plan de openingstijden te verruimen als zij aan het roer staat. “Mensen zijn gewend om 24 uur per dag online te kunnen winkelen. Ik denk dat ze dat steeds meer zullen verwachten van de dienstverlenende bedrijven. Ik wil graag die extra service bieden.”

Vader en moeder Mulder knikken instemmend. “Ik moet er zelf niet aan denken”, zegt Bianca. “De dagen zijn al lang. Maar ik begrijp wel dat Romee dit wil.” “Ik vind het slim”, vult Wilfred aan. “Ook al hebben we al 48 jaar een goedlopende zaak, je kunt nooit op je lauweren rusten. Je moet altijd nieuwe klanten blijven werven. Dit lijkt mij een goede manier om een nieuwe, jongere doelgroep te bereiken die andere eisen stelt.”

Gepubliceerd in De Telegraaf (MijnBedrijf), juni 2014.

©De Telegraaf

Foto: Thijs Rooijmans

 

Geen reacties