JOURNALISTIEK | DE TELEGRAAF | UITWINKELEN | ACHTERGROND

Massaal naar meubelboulevard

Wie heeft er niet ingestaan, een dikke file op Tweede Paasdag voor één of andere meubelboulevard. Alsof heel Nederland een nieuw bankstel nodig heeft. Ook dit jaar maken woonwinkels zich met goedgevulde voorraden weer op voor de grote drukte. Maar ondertussen zijn wij vergeten waar deze drang naar meubelshoppen eigenlijk vandaan komt, namelijk pure traditie en een hang naar rituelen.

“Vroeger gingen we op Tweede Paasdag het bos in, met in onze picknickmand de eieren van de vorige dag. Tegenwoordig willen we meer vermaak, daarom gaan we naar een pretpark of naar de meubelboulevard”, zegt Ineke Strouken, directeur van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur. Er staan dus ook files bij de Efteling, weet Strouken, maar ‘de meubelboulevard blijft een topper’.

“Het komt voort uit een oud gebruik: de grote schoonmaak. Die werd vroeger vóór Pasen gehouden. Want Pasen was het grootste feest van het jaar en daarvoor moest het huis tip top in orde zijn. Daar komt de uitdrukking ‘op z’n Paasbest’ vandaan.”

Pasen markeerde het einde van de vaste en het begin van een nieuw seizoen. “Behalve dat huisvrouwen de ramen lapten en de vloeren boenden, was het ook een uitgelezen moment om bijvoorbeeld een nieuwe stoel te kopen als dat nodig was. Die kwam dan mooi tot zijn recht in het schone huis. Mensen houden tegenwoordig niet meer zo’n grote schoonmaak, maar de behoefte aan nieuwe spullen is gebleven. Vandaar dat woonwinkelen een populaire dagbesteding is geworden op Tweede Paasdag. Het grappige is, eigenlijk zijn we dan net te laat, want traditioneel moet het huis vóór Pasen klaar zijn.”

Volgens Menno Hurenkamp, politicoloog aan de Universiteit van Amsterdam, hebben mensen behoefte aan rituelen. “Die zorgen ervoor dat we ons met elkaar verbonden voelen. Dat we zorgen kunnen delen en gevoelens van angst, hoop en vrees vergeten. Vroeger gingen mensen naar de kerk, maar dat doen ze niet meer. Daarom zoeken ze nieuwe rituelen. Op Tweede Paasdag met z’n allen naar de woonboulevard vervult die functie. We houden ons die dag allemaal bezig met hoe we ons leven wat aangenamer kunnen maken, door nieuwe spulletjes te kopen. We lopen allemaal via een min of meer vaste route door de showroom en gaan dan nog even een hapje eten met het gezin. Dat gaat allemaal volgens vaste patronen, net als in de kerk.”

Leiband  Hurenkamp is co-auteur van het boek Kiezen voor de Kudde. Hij deed onderzoek naar het verschil tussen hoe Nederlanders zichzelf zien – ‘we zijn enorme individualisten’ – en hoe ze zich gedragen. We doen allemaal precies hetzelfde op hetzelfde moment. “Mensen gaan niet meer naar de kerk omdat ze vinden dat de pastoor hen probeert de wet voor te schrijven. Nu winkelen ze met het gevoel dat het hun vrije keuze is. Terwijl ze aan de leiband lopen van slimme winkels met goede marketing. De vraag is of dat erg is. Mensen voelen zich meer op hun gemak als ze met z’n allen kunnen winkelen, dan als ze in de kerkbanken zitten. En niet alleen hier. Feestdagen gebruiken om te winkelen is een Westers fenomeen.”

De woonwinkels hoor je niet klagen. “Tweede Paasdag is qua omzet een van de belangrijkste dagen van het jaar voor ons”, zegt Ellen van den Boomgaard, PR-manager en woordvoerder van Ikea Nederland. “Vanaf 1 april hebben we een nieuw assortiment, dat speelt denk ik mee. Bovendien wordt het weer mooier, dus het is ook tijd om je terras of balkon op te leuken. We merken dat onze outdoor-afdeling met buitenmeubels, tuinkussens, parassols en dergelijke erg goed loopt die dag.”

Ook Leen Bakker heeft dan de nieuwe collectie tuinmeubelen binnen. “Daarom is het bij ons op Tweede Paasdag met mooi weer ook erg druk. Tuinmeubelen vliegen de deur uit en mensen willen ze diezelfde dag nog gebruiken. Daarom zorgen we dat we alles goed op voorraad hebben”, vertelt formulemanager Manon Eijffinger. Leen Bakker telt volgens haar tientallen procenten bezoekers meer dan op een normale zaterdag. “Het is voor mensen een extra vrije dag en een goed moment om gezamenlijk op zoek te gaan naar nieuwe spullen voor het huis.”

©Ghislaine van Drunen (gepubliceerd in De Telegraaf, april 2011)

Foto: Matty van Wijnbergen

 

Geen reacties

No comments yet

The comments are closed.