Chinees met een twist
Veel wit, veel ruimte. Dat is Asia Station, een nieuwe cadeauwinkel op de Geldersekade in Amsterdam. Voor wie de propvolle Chinese souvenirwinkels in Amsterdams Chinatown is gewend, is Asia Station revolutionair. Het geheim: hier staat de tweede en derde generatie Chinese Nederlanders aan het roer.
“Onze ouders zijn in China op vakantie, dus we konden lekker onze gang gaan”, grapt Chiwah Chow. “Als ze dit zien, zullen ze het vast veel te leeg vinden, zonde van de ruimte. Die moet je opvullen, vinden zij.” Chiwah (38) en haar broer Kevin Chow (39), zijn samen met Peter van Os (48) oprichter en eigenaar van Asia Station.
De Chows groeiden op in de zaak van hun ouders, boek- en cadeauwinkel Wah Kiu, één deur verder. Die winkel hebben ze voor een deel al overgenomen van hun bijna gepensioneerde ouders. Maar ze zijn niet van plan Wah Kiu te restylen. “De twee winkels kunnen prima naast elkaar bestaan”, denkt Kevin. “Sterker nog, ze vullen elkaar aan.”
Bij Asia Station kunnen bezoekers terecht voor de laatste trends uit China, Taiwan, Japan, Zuid-Korea, Indonesië, de Filippijnen, Thailand en Vietnam. Hier geen lampionnen, boeddhabeeldjes en wokpannen. Wel vilten laptop- en iPad-hoezen in felle kleuren uit Japan. Eetstokjes die eruitzien als gadgets. En aan de wand jurkjes die iets weg hebben van de traditionele Shanghai dress. “De traditionele Changhai dress vind je wel hiernaast, bij mijn ouders. Hier is het Chinees met een twist”, zegt Chiwah. Al benadrukt ze dat het bij Asia Station juist niet alleen om Chinese spullen gaat, maar om mode en gadgets uit heel Azië. Daarvoor houden ze contact met lokale trendspotters. Wat niet in de winkel terechtkomt, wordt wel op de blog besproken.
De winkel werd afgelopen zaterdag officieel geopend, onder het genot van sushi en sake. “Dat was vroeger uit den boze geweest. De vorige generatie heeft de oorlog meegemaakt en de bezetting van China door Japan. Dat ligt gevoelig. De jonge Chinese Nederlanders hebben daar geen last van. Die doen vrolijk aan fusion.” Aan het woord is Chang Wong (43), voorzitter van de Dragons Businessclub, een landelijke ondernemersorganisatie die zakelijk contact stimuleert tussen Chinezen, Chinese Nederlanders en Nederlanders in China en Nederland. Wong: “Twintig jaar geleden zou de opening van een Chinese winkel veel Chineser zijn geweest. Met een draak en dergelijke.” De concept store Asia Station is voor Wong een logisch vervolg van een trend die al eerder werd ingezet in de Chinese horeca. “Je ziet al een aantal jaren dat de traditionele afhaalchinees, met rode lampionnen en een aquarium, plaatsmaakt voor hippe restaurants met een strakke inrichting. Dat komt doordat de tweede generatie het roer overneemt.”
Voor de eerste generatie Chinezen, was de horeca puur overleven, weet Wong. Belangrijke instelling daarbij was: ‘Het gaat toch goed, dus waarom zouden we iets veranderen?’ Daarom zien alle Chinese restaurants er al jaren hetzelfde uit, meent Wong. “De kinderen van deze horecaondernemers hebben allemaal gestudeerd. Ze hebben een andere visie dan hun ouders. Ze gaan veel meer op zoek naar innovatieve concepten. De concurrentie is moordend in de horeca, dus je moet je wel onderscheiden. Daar zijn de jonge Nederlandse Chinezen zich sterk van bewust. De oudere generatie vindt het prima, zolang er maar geld wordt verdiend”, aldus Wong.
Dat denkt ook Kin Ping Dun (36), eigenaar van Toko Dun Yong, de oudste toko van Nederland, gelegen op de hoek van de Geldersekade en de Stormsteeg in Amsterdam. Zijn opa, oprichter van de toko, kwam al in de jaren ’20 naar Europa als stoker op koopvaardijschepen. In de crisisjaren trok hij naar Amsterdam, waar hij uiteindelijk in 1957 een kleine kruidenierswinkel opende. Nu beslaat de toko – in de loop der jaren verbreed tot Chinees warenhuis – zes verdiepingen en reikt het imperium Dun Yong tot aan het andere eind van de straat.
Dun: “Mijn ouders, die voor mij in de winkel stonden, begrijpen dat we moeten meegaan met onze tijd. Al is onze winkel traditioneler dan Asia Station van de Chows – overigens neef en nicht van mij. Wij gaan voor volume en veel keuze – wel netjes geordend – zij maken juist een strenge selectie, die soms ook maar een paar maanden mee zal gaan. Bij hen gaat het om trends.”
Hij vervolgt: “Bij ons komen ze van nul tot honderd, veel ook voor de ervaring. Omdat we al zo lang bestaan, is onze winkel een ontmoetingsplek geworden voor de buurt. Dat willen we graag zo houden.” Dun vernieuwt op een andere manier. “Tegenwoordig bieden we kookworkshops. En hopelijk krijg ik groen licht van de gemeente voor een Aziatisch hotel met Chinees cultureel centrum.”
©Ghislaine van Drunen (gepubliceerd in De Telegraaf, UitWinkelen, juni 2011)
Foto: Frank de Ruiter